מה תנאי היסוד לאושר?
בואו נדמה את חיי האדם לעץ שנושא פרי...כל עץ בנוי בצורה זו שיש לו שורשים, גזע, ענפים ופירות.
כשהאדם שותל עץ באדמה, זה משול ליצירת חיים. הכוונה היא לשתול עץ שייתן לו פירות איכותיים.
בכדי ליצור עץ שנותן פירות איכותיים, ידוע מראש מה נדרש מהשותל כדי להגיע לתוצאות הרצויות:
השקיה, דישון, עידור הקרקע ופעולות נוספות. בקיצור, כל הנדרש לתנאי יסוד לצמיחתו של העץ.
התינוק, דומה לעץ, זקוק לטיפול ולתשומת לב יומיומית... היעלה על הדעת בעיניי אימא כלשהי לא לטפל בתינוקה ולהזניחו למשך מספר ימים או שבועות?
כפי שהאימא איננה נוטשת את תינוקה, אלא דואגת לכל צרכיו, כך גם החקלאי דואג ומתייחס גם לעץ שלו.
בשונה מהאימא, החקלאי כנראה למד איך מטפלים בעצים בצורה מסודרת במוסד חקלאי או חינוכי כלשהו, או למד מניסיונם של קודמיו.
בדומה לכך, גם האימא מטפלת בתינוקה ושואבת ידע רב מניסיונם של אחרים.
לאימא יש אינסטינקטים אימהיים שרכשה במהלך האבולוציה. אימהות לא לומדים בבית הספר. אין מוסד לימודי שמלמד אימהות, ולכן האימא תטפל בתינוקה בהתאם לנסיונם הקודם של אחרים ולפי האינסטינקטים שלה. האימא בשונה מהחקלאי, שונה ביחסה לתינוק שהוא יחס רגשי כאשר מההתחלה, היא מקבלת פידבקים רגשיים מהתינוק לפעמים אף מבלי להיות מודעת לכך... גם בהמשך, בגילאי התפתחות של שנה עד חמש, התינוק סופג את הרגשות של הסביבה ושל האם ומחזיר בחזרה רגשות שונים כשדרכם, ניתן לקבל פידבקים שונים על תהליך ההתפתחות הפיזית והרגשית שלו, בניגוד לדוגמא של העץ שההתפתחות שלו נובעת ממזג האוויר כמו חום, קור, השקיה, דישון ותהליכים חקלאיים שונים.
בתהליך הטיפול בשלבים שבין גיל 5 עד 12, הילד עובר תהליכי חינוך שונים כשמה שמשפיע עליו הוא לא רק מה שהוא מקבל מהסביבה הקרובה אליו במשפחה, אלא גם מהגן ( הגננת, ילדים אחרים, חוויות שהוא צובר בדרך אל ומהגן הביתה, מפרסומות בטלוויזיה ) ובהתאם לכך איך מקבלים אותו ילדים אחרים בסביבתו...ניתן להבין מכך את השלבים הראשוניים שמשפיעים על התפתחות הילד האם הוא שבע רצון או לא, האם הוא מאושר או לא ואיך חייו מתנהלים. לחלק מהדברים יתכן שגם אם ההורים ישימו לב, הם לא יתייחסו או לא ידעו כיצד להתייחס אליהם... או שיחליטו לא להגיב, או שיחליטו לנזוף בילדם גם אם זה לא מוצדק.בכל מקרה, ההתנהגות של ההורים והסביבה הקרובה תשפיע על ההתפתחות של הילד בשלבים מאוחרים יותר.
היסודות ליצירת אושר בחיי האדם, מתחילים בילדות ובתחילת ההתפתחות של האדם...שם מתחיל להיבנות תהליך הדימוי וההערכה העצמית של האדם. בילדותנו, כבר מתחילים לראות את הסימנים של האם אנחנו מקובלים או לא, איך אנחנו מתייחסים לחוסר המקובלות שלנו במידה והיא קיימת, מה אנחנו עושים עם זה, האם כשאנחנו מבטאים את הקשיים שלנו, האם אנו זוכים לתמיכה או לנזיפה, מה קורה איתנו וההרגשה שלנו כשאנחנו לא זוכים לתמיכה, האם אנחנו נכנסים למצב של התגוננות או שאנחנו מסבירים לעצמנו למה אנחנו לא טובים מספיק. ההסבר איננו תורם לעצמנו כלל, אלא גורם לירידה בביטחון ובדימוי העצמי שלנו. כשאף אחד מהבוגרים בסביבתנו: הורים, מורים, יועצים, מחנכת, סבא, סבתא וכו', אינו נותן את הדעת או שאין לו את הכלים הבסיסיים לסייע לילד, או לחילופין, איננו מרגיש טוב עם עצמו כי הוא טרוד בחיי היומיום שלו, אז הילד מוצא את עצמו במערבולת שסוחפת אותו כלפי מטה ואז הוא נדרש להחלטה אם לוותר או להמציא תעלול כדי שישימו לב אליו.
בכדי ליצור אושר בחיינו הבוגרים, אנו חייבים לנקות את כל האמונות, ההרגלים והמחשבות השליליות שלא יוצרות אצלנו אושר ואינן משרתות אותנו אלא מגבילות את יכולתנו ולהחליפן במחשבות ובהרגלים היוצרים אצלנו התפתחות חדשה אשר יכולה לאפשר לנו לעצב את חיינו בהתאם להבנתנו ובכך להגשים את מאוויינו ולעשותנו מאושרים.
בואו נדמה את חיי האדם לעץ שנושא פרי...כל עץ בנוי בצורה זו שיש לו שורשים, גזע, ענפים ופירות.
כשהאדם שותל עץ באדמה, זה משול ליצירת חיים. הכוונה היא לשתול עץ שייתן לו פירות איכותיים.
בכדי ליצור עץ שנותן פירות איכותיים, ידוע מראש מה נדרש מהשותל כדי להגיע לתוצאות הרצויות:
השקיה, דישון, עידור הקרקע ופעולות נוספות. בקיצור, כל הנדרש לתנאי יסוד לצמיחתו של העץ.
התינוק, דומה לעץ, זקוק לטיפול ולתשומת לב יומיומית... היעלה על הדעת בעיניי אימא כלשהי לא לטפל בתינוקה ולהזניחו למשך מספר ימים או שבועות?
כפי שהאימא איננה נוטשת את תינוקה, אלא דואגת לכל צרכיו, כך גם החקלאי דואג ומתייחס גם לעץ שלו.
בשונה מהאימא, החקלאי כנראה למד איך מטפלים בעצים בצורה מסודרת במוסד חקלאי או חינוכי כלשהו, או למד מניסיונם של קודמיו.
בדומה לכך, גם האימא מטפלת בתינוקה ושואבת ידע רב מניסיונם של אחרים.
לאימא יש אינסטינקטים אימהיים שרכשה במהלך האבולוציה. אימהות לא לומדים בבית הספר. אין מוסד לימודי שמלמד אימהות, ולכן האימא תטפל בתינוקה בהתאם לנסיונם הקודם של אחרים ולפי האינסטינקטים שלה. האימא בשונה מהחקלאי, שונה ביחסה לתינוק שהוא יחס רגשי כאשר מההתחלה, היא מקבלת פידבקים רגשיים מהתינוק לפעמים אף מבלי להיות מודעת לכך... גם בהמשך, בגילאי התפתחות של שנה עד חמש, התינוק סופג את הרגשות של הסביבה ושל האם ומחזיר בחזרה רגשות שונים כשדרכם, ניתן לקבל פידבקים שונים על תהליך ההתפתחות הפיזית והרגשית שלו, בניגוד לדוגמא של העץ שההתפתחות שלו נובעת ממזג האוויר כמו חום, קור, השקיה, דישון ותהליכים חקלאיים שונים.
בתהליך הטיפול בשלבים שבין גיל 5 עד 12, הילד עובר תהליכי חינוך שונים כשמה שמשפיע עליו הוא לא רק מה שהוא מקבל מהסביבה הקרובה אליו במשפחה, אלא גם מהגן ( הגננת, ילדים אחרים, חוויות שהוא צובר בדרך אל ומהגן הביתה, מפרסומות בטלוויזיה ) ובהתאם לכך איך מקבלים אותו ילדים אחרים בסביבתו...ניתן להבין מכך את השלבים הראשוניים שמשפיעים על התפתחות הילד האם הוא שבע רצון או לא, האם הוא מאושר או לא ואיך חייו מתנהלים. לחלק מהדברים יתכן שגם אם ההורים ישימו לב, הם לא יתייחסו או לא ידעו כיצד להתייחס אליהם... או שיחליטו לא להגיב, או שיחליטו לנזוף בילדם גם אם זה לא מוצדק.בכל מקרה, ההתנהגות של ההורים והסביבה הקרובה תשפיע על ההתפתחות של הילד בשלבים מאוחרים יותר.
היסודות ליצירת אושר בחיי האדם, מתחילים בילדות ובתחילת ההתפתחות של האדם...שם מתחיל להיבנות תהליך הדימוי וההערכה העצמית של האדם. בילדותנו, כבר מתחילים לראות את הסימנים של האם אנחנו מקובלים או לא, איך אנחנו מתייחסים לחוסר המקובלות שלנו במידה והיא קיימת, מה אנחנו עושים עם זה, האם כשאנחנו מבטאים את הקשיים שלנו, האם אנו זוכים לתמיכה או לנזיפה, מה קורה איתנו וההרגשה שלנו כשאנחנו לא זוכים לתמיכה, האם אנחנו נכנסים למצב של התגוננות או שאנחנו מסבירים לעצמנו למה אנחנו לא טובים מספיק. ההסבר איננו תורם לעצמנו כלל, אלא גורם לירידה בביטחון ובדימוי העצמי שלנו. כשאף אחד מהבוגרים בסביבתנו: הורים, מורים, יועצים, מחנכת, סבא, סבתא וכו', אינו נותן את הדעת או שאין לו את הכלים הבסיסיים לסייע לילד, או לחילופין, איננו מרגיש טוב עם עצמו כי הוא טרוד בחיי היומיום שלו, אז הילד מוצא את עצמו במערבולת שסוחפת אותו כלפי מטה ואז הוא נדרש להחלטה אם לוותר או להמציא תעלול כדי שישימו לב אליו.
בכדי ליצור אושר בחיינו הבוגרים, אנו חייבים לנקות את כל האמונות, ההרגלים והמחשבות השליליות שלא יוצרות אצלנו אושר ואינן משרתות אותנו אלא מגבילות את יכולתנו ולהחליפן במחשבות ובהרגלים היוצרים אצלנו התפתחות חדשה אשר יכולה לאפשר לנו לעצב את חיינו בהתאם להבנתנו ובכך להגשים את מאוויינו ולעשותנו מאושרים.
יוסי שואף
מורה דרך לאושר